Sunt evenimentele despre online o pierdere de timp?

Posted by

In 2003 lucram ca director la una dintre salile de internet CeFaci Internet Center (erau 3 in Bucuresti, 1 in Buzau, unde lucram eu, si una in Brasov). Aveam 11 angajati si o conducere care a avut o incredere aproape oarba in mine si nu cred ca le-a parut rau nici macar o clipa, insa asta e alta discutie. Salut Dan Virtopeanu! 🙂

Cum imi petreceam majoritatea timpului la sala, am facut indebara.ro, jucarie care avea sa raporteze aproape 10,000 de unici pe zi (dupa 3 zile, in 2003!!!), devenind din primul MMORPG textbased din Romania, cel mai popular joc online romanesc. Iar un an mai tarziu imi aducea locul 1 la Internetics 2004, categoria Divertisment.

Am fost vreun geniu in 2003? Nu. Am avut noroc. Muncit, insa tot noroc se numeste. Si ma explic.

Nu m-am gandit niciodata ca o sa aiba succes.

Jocul il dezvoltasem pentru clientii salii de internet, in timpul meu liber. Era hostat pe serverul unui prieten, nu ma asteptam decat la vreo 100 de unici pe zi, 100% intern. In a doua noapte insa, unul dintre angajati, nemultumit ca nu e pe primul loc, a dat link-ul unic (metoda pe care ati putut-o urmari in lucru in cadrul campaniilor Lumea Cafelei sau Sofer de Romania) pe IRC.

In dimineata aceea, cand am ajuns la munca, am avut unul dintre acele momentele care, cel putin profesional, iti schimba viata. Plecasem, seara, acasa cu 100 de utilizatori inscrisi si ma intorsesem dimineata cu 3000, urmand ca, in seara aceea, sa las 8000 de utilizatori sa-si faca de cap prin debara.

Iar eu eram obligat sa le gasesc server, in timp ce nascoceam cate 1000 de idei de imbunatatire pe secunda :-).

Din punct de vedere al programarii, prima versiune a jocului era praf.

Ma spargeau la maxim 3-4 zile, ceea ce m-a facut sa invat mai multa programare php/mysql si, in cateva luni, sa il stabilizez, desi traficul scazuse pe la 5-6000 de unici pe zi. A stat cateva saptamani pe pagina a 2-a trafic.ro, asta dupa fusese blocat la inceput si aparuse si in CHIP ca fraudator al sistemului. Cum nimeni nu intelegea cum de are atata trafic, eu am renuntat sa mai cumpar CHIP. 🙂

Basca greseala imensa pe care am facut-o la cateva zile de la relansarea oficiala pe domeniu propriu, la cateva saptamani de la evenimentul cu mIRC-ul, cand, dintr-o greseala, am sters cam 6000 de utilizatori din baza de date. Insemnau cam 1/3 din numarul total de inscrisi. De atunci citesc pana si mailurile de 2 ori inainte sa apas Send. 🙂

Vanzari? Nu sunt un om de vanzari!

Nu sunt un om de vanzari, departe de mine acest lucru, desi multi mi-au spus ca as putea fi si m-am descurcat destul de bine si cu refresh.ro, multumesc mult de intrebare :-P. Am insa idei faine si empatizez mult, poate mai mult decat este necesar, atat cu utilizatorul cat si cu advertiserul.

Prima campanie pe care am avut-o pe site (vara lui 2003) a fost la apa minerala Tusnad. Era un banner pozitionat doar in pagina care afisa rezultatele bataliilor din joc, banner customizat in functie de rezultatul acestora. Cateva luni la rand am primit 150$ pe luna, cam cat castigam la serviciu. 🙂

A urmat o campanie de afiliere (hosting, ulterior compania a fost achizitionata de catre Neogen), urmand ca, din 2004, dupa mai bine de 1 an de existenta a jocului in online, vanzarile sa fie preluate de catre Arbomedia.

Nu eram eu prea multumit (“Adica astia fac bani pe spatele meu?“), insa i-am cunoscut astfel pe Calin Rotarus si Magda Zander care au adus pe site branduri precum Coca-Cola si Dialog (fostul Orange). Incepusem sa depasesc chiar si 500$ lunar, ceea ce era foarte fain pentru vremurile acelea.

Viziune? Almost none.

Am fost un pustan norocos (ceea ce s-a mentinut, mai putin partea cu pustanul) si cu idei. L-am dezvoltat pana in 2005 cand l-am vandut datorita faptului ca nu mai aveam timp sa ma ocup de el. Locuiam in Spania, viata mea luase o alta intorsatura si, oricum, acolo dezvoltasem un alt joc pe care-l monetizam mult mai usor (piete diferite, invatam alte lucruri).

Tot prin 2003 l-am cunoscut si pe Antonio Eram, pe vremea aceea corporatist, functie de conducere la Connex (fostul Vodafone). El vroia sa facem indebara.ro pentru mobile, cu plata prin SMS, eu nu gandeam mai departe de apelurile telefonice si, in plus, credeam ca Antonio e un ingamfat care vrea sa-mi ia jocul. Poftim tupeu! 🙂

Ideea e ca, prin 2004 (trecuse perioada in care imi povestea Antonio, pe email, despre ce am putea sa facem), am dezvoltat impreuna cu un antreprenor ungur de prin Harghita, un sistem de vot prin SMS, la tarif normal. De test. In prima zi au fost vreo 5000 de sms-uri. Sa nu-ti dai palme?

De ce v-am spus povestea asta?

In perioada aceea mi-am vazut o gramada de colegi de facultate / cunostinte cum isi abandonau idei faine. Iar daca nu as fi fost incapatanat si nu ar fi existat acea dimineata despre care v-am povestit mai sus, cu siguranta abandonam si eu.

Acum 7-8 ani nu aveai cu cine sa vorbesti, nu aveai la ce sa te raportezi. Erau doar cativa mari, la care nu prea aveai cum sa ajungi si nici ei nu ieseau din cercul lor. Nu existau evenimente, altul decat Internetics, o data pe an, iar pentru un provincial era aproape imposibil sa reusesti.

In ultimul an am auzit, citit si participat la discutii referitoare la inutilitatea, de cele mai multe ori, a evenimentelor din online. La faptul ca, de obicei, vin aceeasi oameni sa vorbeasca, unele prezentari sunt sub asteptari, mancarea-i putina, iar dintre numeroasele start-up-uri care s-au anuntat la aceste evenimente, 99% au murit.

Prin urmare evenimentele sunt de vina, respectiv si organizatorii care, in plus, fac si bani din treaba asta! Ce oameni hrapareti! In ce tara traim! Lamentari, de parca daca ar fi trait in SUA cu siguranta ar fi putut sa iesi la un ceai, oricand, cu Steve si Bill.

Azi le dai dreptate. Evenimentele pot fi inutile pentru multi, deoarece, intr-adevar, mersul la biserica nu te face credincios, asa cum nici statul in garaj nu te face masina, insa sunt sigur ca nu este nici vina bisericii si nici a garajului.

Stiti cat de mult imi doresc ca prin 2003 sa fi existat evenimentele de astazi? Sa fi putut sa-i vad pe aceiasi oameni de 100 de ori, sa le ascult povestile, sa fi cunoscut si alti oameni care sa-mi valideze cateva idei, de la care as fi putut invata cand sa nu refuz o propunere de colaborare, care sa ma ajute la programare sau carora sa le prezint proiecte de campanii pentru a nu astepta luni de zile pana la monetizare?

Mult. Probabil din cauza aceasta intretin si calendarul evenimente.NET

Note de subsol:
1. Dan Virtopeanu – General Manager Voxline Communication. LinkedIn | Blog
2. Calin Rotarus – Managing Director ARBOinteractive. LinkedIn
3. Magdalena Zander – Managing Partner Digital4. LinkedIn | Blog
4. Antonio Eram – Founder and CEO at NETOPIA System. LinkedIn | Blog

35 comments

  1. Pingback: Cristian Pascu
  2. Pingback: Marius Balaban
  3. Pingback: Vali Negoiță
  4. incerc sa particip la cat mai multe evenimente “inutile”, si de la fiecare, dar absolut fiecare dintre ele, intorcandu-ma ori cu o idee, un feedback, o carte de vizita noua sau chiar cu un proiect.
    multe dintre sesiunile de prezentare poate erau gandite mai pentru ne-avansati, pot spune ca nu am vazut doua abordari la fel, nici macar din partea aceluiasi vorbitor, in sesiuni diferite, si ca, trecand peste lucrurile mai mult sau mai putin stiute, in absolut fiecare prezentare am gasit intotdeauna cate “ceva nou”.
    ps: nu-ti stiam “povestea” 🙂

  5. Exact din acest motiv sunt prezent la toate evenimentele la care pot ajunge. Intotdeauna raman cu anumite cunostinte pe care nu am de unde sa le iau de altundeva si, in plus, ma intalnesc cu oameni care sunt la fel de ocupati ca si mine. So, it’s a win-win situation 🙂

  6. Frumoase realizari ai avut.Bravo!

    Eu n-am prea mare “vechime” in online,abia 1 an implinesc curand,dar sigur voi participa la toate evenimentele la care pot ajunge.Nu cred ca-i pierdere de vreme atata timp cat stii de ce mergi acolo.Daca e numai faptul ca n-ai ce face pe acasa,atunci clar sunt inutile.

  7. Costin: sunt extrem de placut surprins de acest post. RESPECT.

    PS: in momentul asta regret neintelegerile pasagere avute de-a lungul timpului.

  8. Super. Si cate proiecte la fel de interesante ca indebara.ro ai dezvoltat de cand participi la evenimente? Si cu ce au fost mai eficiente si mai aducatoare de bani decat indebara.ro (pastrand proportiile, bineinteles)?

    Tu exagerezi acum in partea cealalta. N-am zis niciodata ca evenimentele sunt inutile, am zis doar ca sunt PREA MULTE si SUNT LA COMANDA SPONSORULUI. Scopul lor PRINCIPAL nu e sa ajute pe cineva sau sa ofere informatii. Ca asta se mai intampla, e foarte bine si foarte frumos.

    Pe de alta parte, participarea “excesiva” la evenimente si discutiile cu “prea multi profesionisti” poate dauna afacerii/site-ului pe care doresti sa-l lansezi. Daca ai stii cate idei au murit dupa prea multe discutii…

    In rest, ti-am spus cum masor eu succesul si relevanta (un cuvant drag in online.ro): cate afaceri de succes s-au demarat cu ajutorul acestor evenimente. Sau cate s-au eficientizat in urma acestor (prea multe) evenimente.

  9. Pingback: Liviu Taloi
  10. In ceea ce priveste acele startup-uri moarte, este numai vina celor care ii promoveaza. Atata vreme cat la anumite evenimente sunt promovati doar anumiti oameni si mai ales pe criterii de “pile, cunostinte, relatii”, sa nu va mai mirati de ce dupa scurt timp intra in deadpool. Si da, este adevarat, la evenimentele din Romania sunt aceiasi speakeri peste tot, aceleasi prezentari slabe, aceiasi oameni in juriu si aceiasi oameni care castiga… Eu personal refuz sa mai merg la astfel de evenimente.

  11. @fluture

    nu ma pricep la vorbe de duh, dar cred ca e una care spune: Dumnezeu iti da, dar nu iti baga in traista!

    acum, fiind vizat cumva direct de post, nu o sa imi dai probabil dreptate cand voi spune ca NU sunt prea multe evenimente. poate sunt prea multi cei care vor sa le faca… pentru ca e ceva misto, la moda, aduce recunoastere sociala si cu siguranta fac diferenta. dar asta e alta discutie.

    ce vreau eu sa zic e ca nu poti astepta de la un eveniment sa iti faca treaba. te poti intreba daca ai plecat cu ceva util, daca ai invatat ceva sau daca ai intalnit pe cine trebuia.

    deja e prea mult sa asteptam ca evenimentele sa rezolve problemele de business si sa faca “succesuri” pentru antreprenori. ele cel mult pot facilita accesul la informatii, bani sau oameni. parerea mea.

  12. @Manafu

    Cred ca ai rezumat bine in fraza asta: “…pentru ca e ceva misto, la moda, aduce recunoastere sociala si cu siguranta fac diferenta.” Hai s-o mai citim inca o data. OK. In fraza asta nu vad nicaieri interesul industriei, pietei, antreprenorilor in iarba etc. Nu, e doar efect de “moda”, de “recunoastere sociala”. Ultima parte n-am inteles-o. Nu-i bai.

    Am zis si mai sus, nu am zis ca TOATE evenimentele sunt inutile. Si nici n-am zis ca evenimentele trebuie sa lanseze startup-uri sau sa rezolve problemele unui business. Dar lasa-ma sa cred ca nici nu-ti baga nimic in traista (in fine, tie iti baga :-)).

    Pe de alta parte, sa ma duc la 10 evenimente pe an, sa scot din buzunar cate 50 EUR la fiecare, mai bine ii “investesc” (nu-i asa, Costine?) in domeniu si hosting si dau drumul la CEVA. Cele mai multe evenimente raman apanajul angajatilor din firme, care au un buget de cheltuit, la fel cum sponsorul are un buget de cheltuit si tot asa.

    Si ca sa-i raspuns si lui Costin ca am uitat mai devreme, nu ai nevoie sa te duci la conferinte sau evenimente sa cunosti “oamenii care conteaza”. Toti sunt vizibili pe Internet, au blog, au o adresa de contact, le poti pune toate intrebarile de care ai nevoie.

    Cam atat.

    PS. Cristi, te rog sa nu intelegi ca am ceva cu tine personal. Nu am nimic nici cu evenimentele pe care le realizezi. Insa sunt dezolat sa nu vad nici un rezultat palpabil in piata, in online, in antreprenoriatul din Romania. Bineinteles ca nu e vina ta si a evenimentelor pe care le organizezi, insa cand vad “Summit”-uri peste tot, parca as vrea sa vad si ceva rezultate.

  13. @fluture

    te asteptam… sa iti spun ca nu am luat-o personal. doar ca am mai vazut intrebarea ta in cateva locuri.

    recitesc ce ai scris si ma intreb daca nu cumva ar trebui sa renunt la unele evenimente, ca intr-adevar nu se vad rezultate. si poate imi racesc gura de pomana.

    summit-urile si evenimentele sunt bune atat timp cat intalnesti oameni din audienta care chiar nu stiu the basics sau au nevoie de anumite informatii. iar eu tot intalnesc.

    altfel, e lung drumul de la eveniment la succes si insist sa spun ca tine de antreprenor sa reuseasca.

  14. @Cristi Parvan: no biggie. Am incercat sa-ti spun si atunci ca te enervezi de pomana… 🙂

    @Bogdan: Nu am mai dezvoltat proiecte personale in afara de bloguri, insa am realizat destul de multe alaturi de IBU ProTV. Si-mi place.

    Nu exagerez. Si nu erai neaparat tu vizat cu acest articol, ti-am si dat dreptate in cateva aspecte ale discutiilor noastre :)).

    Cat despre numarul lor, eu nu cred ca sunt prea multe. Traim intr-o viteza mult prea mare, informatia e mult prea multa si au aparut foarte multi oameni noi de la care eu unul simt ca pot invata cate ceva, chiar daca acest lucru e sa-mi tin gura (apropo de “prietenii” tai)! 🙂

    Cineva trebuie sa-i stranga, sa sedimenteze relatii si informatii.

    @chris nu te supara de intrebare, insa tu cine esti?

  15. Pingback: Dream Team RO
  16. Pingback: Stefan Murgeanu
  17. Pingback: Eugenia Cosinschi
  18. Pingback: Arena Biz
  19. Pingback: Laurentiu Buica
  20. Pingback: Claudiu Ciobanu
  21. E foarte mult adevar in acest articol, in sensul ca se organizeaza evenimente multe, nu neparat inutile ci mai degraba cu putina valoare pentru participanti. Sa ma explic: chiar daca prezenta online este in crestere, nu inseamna ca oamenii au o mai buna intelegere, dimpotriva. Acum sa ne uitam si la profilul celor care prezinta, multi sunt persoane care petrec sute-mii de ore cu laptopul in fata, asa ca nu prea stiu sa angajeze discutii. Daca participi la o prezentare de ERP, CRM, cei care inteleg sunt cei care prezinta, nu si propspectii.
    Eu am intentii serioase sa dezvolt intelegerea pentru ca profesia mea(coach) necesita si prezenta online.
    Am organizat un bootcamp in care desi am incercat sa contactez experti in domeniu online, nu am prezentat interes, pana la urma ne-am descurcat noi intre noi cu putinele cunostinte dobandite prin trial and error.
    Cred ca in timp si noi si cei din mediul online putem sa facem schimb de competente, poate in felul asta ne servim mai bine clientii(prospectii)

  22. @ Costin: stiam si atunci ca poate fi de “pomana” 🙁
    @ fluture: cu riscul de a-l enerva pe cristi indraznesc sa spun ca nu toate evenimentele trebuie privite ca intruniri ale francizorilor fornetti in care unii au reteta iar altii trebuie doar s-o aplice. Vorbitorii au si ei diverse ratari si cu siguranta abordarile pot diferi de la un vorbitor la altul. Iar diversitatea abordarilor si eventualele acomodari intre abordari nu prea poate fi substituita de contactele pe mail.
    In alta ordine de idei n-as blama prea tare finantatorii de evenimente sau finantatorii de participanti la evenimente. Cu siguranta nu-i doar “buget de cheltuit” si cu siguranta “evenimentele” nu-s singura metoda de a colecta aceste bugete (daca chiar exista). In plus, public format doar din cei care-si finanteaza singuri/integral participarea nu stiu daca-i un deziderat util pentru “calitatea” evenimentelor si a publicului (din romania sau de aiurea, din online sau din altceva).

  23. eu chiar nu ma supar… imi dau seama de tot ce ziceti si cred ca ramane alegerea participantului de a veni la o editie viitoare. e adevarat ca nu prea e bine sa tot vii si sa nu pleci cu nimic.

  24. exista un motiv pentru care unii ajung sus si altii bat pasul pe loc sau se duc in jos
    din acelasi motiv multi se supara asta e unii copilaresc si altii FAC CE VOR … CRED CA ASTA ESTE SELECTIA NATURALA 😀

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *