adevarul.ro ar putea face peste 436k euro pe an din “taxarea continutului online”

Posted by

Peter Imre, directorul general al Adevarul Holding, a declarat pentru Mediafax ca trustul de presa va taxa continutul produselor online, urmand astfel trendul mondial.

Produsele Adevărul Holding vor urma trendul mondial internaţional. Times îşi vinde conţinutul online. Este un trend normal al industriei de media de a da un preţ conţinutului. Difuzarea în continuare pe gratis ar fi moartea presei.

Peter Imre, Directorul General Adevarul Holding

Via paginademedia, aflam si site-urile care se presupune ca vor taxa utilizatorii la accesare: adevarul.ro (1,12M unici 04.2010), click.ro (936k unici 04.2010) si dilemaveche.ro (72k unici 04.2010). Adevarul mai are inca 2 siteuri, pentru diaspora. Este vorba despre adevarul.it (~80k unici 04.2010) si adevarul.es (132k unici 04.2010).

Taxarea continutului online este un subiect la moda, subiect care apasa mult pe umerii proprietarilor de presa scrisa din 2 motive: a) mai devreme sau mai tarziu moartea presei scrise este inevitabila datorita modificarilor de consum a informatiei si b) piata de publicitate online este mult prea mica pentru a satisface cel putin(!) cheltuielile tuturor jucatorilor. Nu mai vorbim de noi businessuri.

In acelasi timp, b) este oarecum sub presiunea reach-ului, advertiserii cu bugete mari fiind interesati de o expunere pe masura. De aici si batalia pentru #1 sau presiunea asupra editorilor de a publica cat mai multe stiri, indiferent de importanta lor, surse, furt sau tip de content. Cazul cancan.ro, pentru ca este un caz, este poate cel mai bun exemplu din piata romaneasca.

Pentru cine nu a citit inca, va semnalez un articol destul de recent, Mihai Oprea, online manager cancan.ro, va lua o decizie in acest sens, articol despre cum functioneaza cel mai daunator (pentru industrie) departament de online in Romania.

Revenind la Adevarul Holding, eu cred ca ar putea fi in stare sa monetizeze continutul online, iar solutia sta tocmai in industria care moare. Printul. Si va propun spre dezbatere urmatorul scenariu.

Presupunand ca cifrele de vanzare comunicate catre BRAT sunt corecte (deci nu si-au furat palaria), vorbim astfel despre o publicatie care vinde a vandut 135,531 de ziare pe zi, media pe 2009, perioada octombrie-decembrie, iar pretul cotidianului Adevarul este in acest moment 1,95 RON.

O scumpire de 0.05 ron a ziarului, bani pe care cel care plateste la taraba oricum nu-i mai vede inapoi, nu va insemna aproape nimic pentru cumparatorul ziarului, iar 0.05 ar putea fi “plata” pentru abonamentul online pe ziua respectiva.

Sa fim insa negativisti si sa presupunem ca 35,000 nu vor mai cumpara ziarul din cauza aceasta, ramanand astfel doar 100,000 de cumparatori pe zi. 0.05 x 100.000 x 365 = 1.825.000 RON pe an, ceea ce inseamna, la cursul de astazi, 436,237 euro.

Cate site-uri de stiri din Romania incaseaza peste 400,000 de euro pe an? Exact. Si ar mai fi de facut calcule similare si pentru celelalte doua publicatii + strategia de marketing-ul din print pentru a migra si fideliza oamenii catre online. Au putut sa fidelizeze peste 100k oameni pe zi in print, in timp cred ca ar putea fi in stare sa fidelizeze si 100k de oameni in online. Care platesc! Nu vorbesc despre cei peste 100k / zi din free-ul de acum!

Iar daca miscarea reuseste, adevarul.ro ar obtine 3 lucruri: 1) o migrare perfecta din punct de vedere al business-ului din print catre online (printul poate muri cu demnitate! :-)), 2) mai putina presiune pe vanzatorii de publicitate (preturi mai mari, audienta care plateste. Parfum. :-)) si 3) o mai putina presiune pe editorii online. Acestia ar avea timp sa se documenteze mai mult, pe subiecte mai putine si de interes, si vor putea face diferenta.

Cum vi se pare?

25 comments

  1. Pingback: irinel
  2. Pingback: Pagini Aurii
  3. Pingback: DrupalCamp DACH
  4. Cred ca adevarul nu are nicio sansa. Online-ul romanesc nu este la fel de matur ca si cel din afara – au luat spre comparatie SUA. Daca vrei ca omul sa plateasca trebuie sa oferi continut ce sa ii ofere acestuia un plus. Ori ei nu fac asta. Plata va merge pentru domenii de nisa – din zona economica, in special.

  5. > in timp cred ca ar putea fi in stare sa fidelizeze si 100k de oameni in online. Care platesc!

    Cati? lol.

    Uite aici ziar cu 45 mii tiraj, care a adunat 1.200 abonati pe online. Adevarul sa zicem de 3 ori mai multi, ca are tirajul de 3 ori mai mare. Dar ma indoiesc sa fim la acelasi nivel cu aia in online ca sa mearga o asa regula de trei simpla.

    Oricum, n-am inteles exact cum ai ajuns la 400k euro din online. Poti sa explici? Ce sunt aia 0.05 lei? Normal trebuia sa estimezi un nr de abonati si sa inmultesti cu pretul abon pe o luna si apoi cu 12 luni.

  6. @Emil, corect.

    Faptul ca Patriciu a achizitionat numai ziare fara soarta in viitor, demonstreaza fie ca s-a bagat in media pentru influenta/notorietate/orgoliu/manipulare alegatori spre pnl, fie ca habar n-are de capul lui. Daca era serios pe treaba asta cu presa, lua si el un ziar financiar, una agentie de stiri, ceva unde sa poti cere bani in digital.

  7. Mea culpa, nu am fost destul de explicit (am facut update acum).Cei 0,05 lei ar fi abonamentul pentru ziua respectiva la site.

    Ok, e un angajament pe termen lung si este foarte posibil ca un procent semnificativ sa nu ajunga pe site decat dupa cateva luni (nu cunosc statistici despre oamenii care citesc cotidianul Adevarul).

    In timp insa, ma gandesc ca oamenii astia oricum vor ajunge in online si vor fi obisnuiti cu ideea ca au platit pentru acest serviciu care este posibil astfel sa fie destul de diferit fata de restul (dpdv al contentului).

  8. In Romania, no way sanse de succes. Adica nu merge treaba nici in State, cel putin la modul expus…intra internautul pe site si daca vrea sa citeasca un articol baga un micropayment de 50 de bani. In primul rand microplatile au costuri foarte mari, 70-80% comisionul celui care proceseaza. Chiar si cu abonament pe o luna,un an este greu de crezut ca se vor inghesuii romanii sa cumpere online accesul la informatii, informatii pe care le pot gasi si gratuit. Pentru Romania Gecad a oferit niste cifre interesante…2% plata cu cardul. In al doilea rand, cei care platesc trebuie scutiti de reclame, deci mumu bani din reclame.

    Caz de studiu: New York Times…NYT isi vinde continutul, dar nu la modul simplist si sinucigas de mai sus. Cei care intra de pe calculator pot s-o faca gratuit. La fel si de pe mobil daca intra direct pe site. Dar pentru cei care doresc sa scape de reclame, imagini, bannere si flashuri (in special cei care intra de pe terminale mobile) NYT a dezvoltat niste aplicatii (se gasesc pe iTunes, Android market) care costa, plus abonamentele anuale. Au integrat NYT pe Kindle si iPad. Chiar si asa, grosul banilor vine din reclamele de pe site (NYT a renuntat la printing).

  9. Costin, din calculul tău lipseşte un lucru. Pe ce s-a bazat fidelizarea cititorilor Adevărul? Exact, e mai greu să vinzi cărţi online 🙂

    Asta legat de Adevărul. În ceea ce priveşte Click, profilul consumatorului cred că dă planurile peste cap. Nu ştiu ce procent dintre cititori ar plăti, poate ar fi interesantă o aproximare din partea unor oameni care studiază audienţele, eu mi-am exprimat doar o părere.

  10. Pingback: Adrian Zamfira
  11. O parere a fost si a mea. Nici eu nu stiu daca solutia ar fi potrivita pentru Click, insa ma gandesc ca pentru Adevarul si Dilema Veche ar fi ok.

    Pana la urma, in calculele de mai sus ar fi vorba de 0,05 RON, bani pe care cititorul oricum nu-i mai vede. Cine ti-a dat ultima oara rest 0,05?

    adevarul.ro ar face astfel promovare pentru un serviciu pe care clientul stie ca l-a platit si, astfel, va fi oarescum “fortat” sa-l citeasca. E pe termen lung, insa eu ii dau sanse de reusita.

  12. Daca ar trece toate ziarele mari in acelasi timp la un astfel de model de taxare cred ca ar avea o sansa de reusita.
    Singuri e dificil, mai ales pe piata noastra

  13. Costin, asta e si ideea, sa nu-ti dea restul de 0,05 RON. El trebuie sa ramana la cel care vinde ziarele sub forma de motivatie suplimentara 😉 In rest, ideea ta e buna, implementarea e mai complicata – autorizarea accesului doar pentru cititorii ziarului care l-au si platit.

  14. Atunci nu implementarea e complicata (generarea unui cod unic, tiparit in cadrul ziarului intr-o pagina dedicata site-ului), ci cum maresc pretul cotidianului 🙂

  15. Uiti ca la noi fiecare exemplar de presa scrisa e citit de o armata de persoane conform BRAT, ce faci cu cel care vede codul, il foloseste, dar nu el a platit ziarul? Iar tiparirea unui cod unic pe fiecare exemplar presupune niste costuri suplimentare 😛

  16. Pingback: Okazii.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *