Protestul studentilor din Chisinau si revolutia social media din Romania

Posted by

In toamna lui 2007, am asistat la conferintele ITV Show Europe1, in Barcelona, iar dupa 4 zile m-am intors in Romania cu o singura concluzie: Romania vorbeste o alta limba a online-ului. Mult mai greoaie, reticenta la nou, inadaptabila la viteza de reactie a utilizatorului si cu frica descoperirii bugetelor.

La una dintre prezentari, seful BBC Middle East povestea despre dezbaterile ce aveau loc regulat, live, pe site-ul BBC Middle East, dezbateri la care BBC-ul chema exclusiv bloggeri. Nu intelegeam, deoarece nu vorbea la viitor ci la timpul trecut. BBC-ul nu vorbea despre ce va face ci despre ce facuse. Vorbea despre “stiri la cald, nealterate” preluate de la “oamenii care au participat efectiv la evenimentele pe care le-am dezbatut“.

Nu chemau analisti, politicieni, vedete. Chemau bloggeri. Inutil sa mai spun cat de futurista pare aceasta idee in Romania, in 2009, insa nu este numai vina presei ci si a numarului mic de bloggeri relevanti. Sa lasam totusi aceasta discutie pentru altadata.

Revenind in Romania lui 2009, am asistat ieri la un eveniment in premiera in online. Pentru cateva ore, bloggerii si microbloggerii de pe Twitter au intrat cu forta in redactiile tututor publicatiilor, site-urilor, si televiziunilor de stiri din Romania. Fara exceptie.

Revolta din Moldova a putut fi urmarita pe bloguri, Twitter, Youtube si Flickr aproape in direct, ca rezultat direct al faptului ca mass-media a ramas descoperita si chiar depasita pentru cateva ore de evenimentul spontan petrecut la Chisinau.

Cum majoritatea site-urilor de stiri din Moldova nu au facut fata traficului (protv.md nefacand nici el exceptie de la regula), iar alta sursa “la cald” nu a mai existat pana in momentul cand ProTV Chisinau a transmis live, brut, tot ce se intampla in Piata Marii Adunari Nationale, cele 4 canale mai sus amintite s-au constituit in sursa continua de stiri.

Cateva lucuri mi-au atras atentia in mod special, lucuri pe care am sa le supun dezbaterii voastre.

1. Bloguri

In articolul Protestul din Piaţa Marii Adunări Naţionale – audio şi live-blogging, Constantin Codreanu2 a acoperit constiincios toate evenimentele zilei de ieri.

Este un articol notabil pentru blogosfera din Romania si un exemplu de urmat de catre toti bloggerii ce vor sa faca un live coverage in timpul unui eveniment, de orice natura.

later update: Blogul lui Constantin Codreanu a avut ieri peste 6000 de vizitatori unici si 21,275 page views, media normala fiind de 2000 de vizitatori unici si 5500 de page views.

2. Twitter

Tag-ul #pman (acronim de la Piata Marii Adunari Nationale) a fost pentru cateva ore bune pe locul 2 in topul “Trending Topics” de pe Twitter.com, utilizatorii din toata lumea preluandu-l pentru a transmite si retransmite la randul lor, live, evenimentele petrecute in Chisinau.

twitter_traffic_alexa

Pentru a va face o idee despre ce inseamna acest lucru, vedeti imaginea alaturata, imagine preluata de pe site-ul Alexa.com unde am comparat site-ul softpedia.com, google.ro si twitter.com.

Am ales softpedia.com deoarece formul acestui site este masurat de SATI, fiind primul site romanesc ca trafic. Forumul softpedia.com a raportat 2.648.038 vizitatori unici in luna martie 2009.

(refresh.ro – Clasamentul site-urilor inscrise in SATI (martie 2009)).

Succesul existentei tagului #pman in topul discutiilor de pe Twiter este cu atat mai relevant cu cat comunitatile microbloggerilor din Romania si Republica Moldova sunt practic inexistente, ultima tara din topul “Twitter.com users come from these countries” prezentat de Alexa.com fiind Rusia, cu 0,5%, ceea ce-i confera un caldut loc 21!

3. stirileprotv.ro

Dupa ce protv.md a cazut, stirileprotv.ro a preluat difuzarea stirilor din Moldova, creand o categorie separata, protv.md.

Stream-ul video, live din Piata Marii Adunari Nationale din Chisinau a fost preluat deasemnea de stirileprotv.ro, brut. Sute de microbloggeri l-au promovat miilor de abonati (followers), via Twitter.

Din lipsa de alta sursa, acelasi feed l-au preluat si alte televiziuni.

* am sa revin daca este cazul, cu date de trafic ale stirilorprotv.ro, in cazul in care se va da vreun comunicat de presa in acest sens.

4. sp2.ro

Recent lansata aplicatie sp2.ro, serviciu gratuit ce transforma URL-uri lungi intr-unele scurte, a atins ieri o cifra record, trecand de pragul de 7000 de accesari ale link-urilor scurte, media pe zi a ultimei saptamani fiind undeva in jurul a 3000 de accesari.

In top 10 cele mai accesate link-uri scurte de ieri pe sp2.ro, gasim peste 3000 de redirectari catre site-uri ce au acoperit evenimentele petrecute ieri in Chisinau.

1. http://sp2.ro/livemd (2356 accesari)
2. http://sp2.ro/revolutie (852 accesari)
4. http://sp2.ro/ptmoldova (127 accesari)
6. http://sp2.ro/0940d8 (109 accesari)
7. http://sp2.ro/fde1aa (106 accesari)
8. http://sp2.ro/protvmd (103 accesari)
10. http://sp2.ro/a4f29a (97 accesari)

Concluzii

Cred ca este pentru prima oara in Romania, si sper sa nu ma insel, cand mass-media traditionala a fost surprinsa pe picior gresit de incapacitatea de a obtine informatii detaliate despre un eveniment spontan, nascut din dorinta unor studenti de a organiza un protest al lumanarilor aprinse comunismului, studenti ce au folosit internetul pentru a-l organiza.

Mass-media a trebuit sa inteleaga intr-un mod destul de brutal ca un car de televiziune si cativa reporteri sau foto-reporteri de la diferite ziare nu se pot compara cu avalansa de informatii multimedia produse de cateva sute de oameni cu telefoane mobile si acces la internet.

Mass-media a luat contact cu faptul ca informatia se poate transmite “less than 20 seconds ago“. Si a fost coplesita.

Ieri, in timp ce protestul studentilor din Chisinau se trasforma intr-o revolta la nivel national, new-media si social-media a facut revolutie in Romania!

Note de subsol:
1. www.itvshoweurope.com este redirectat catre www.thefuturetvshow.com, site-ul evenimentului ce a avut loc in ianuarie 2009, in New York, si care a avut ca tema monetizarea contentului video.
2. Constantin Codreanu – blogger. Blog | Twitter

7 comments

  1. nu e nicio revolutie pe twitter. revolutia nu a fost organizata pe twitter. cine poate sa fie atat de superficial sa spuna ca ea a fost organizata pe twitter. a fost organizata de sponsori, oameni, organizatii cu bani, multi bani, suficienti bani si suficienta cultura ca sa puna la cale asa ceva. Twitterul a fost doar un mediu de comunicare care a venit normal si logic… atunci cand oficialii au oprit telefonia in Moldova si au oprit internetul au fost totusi cativa provideri particulari care nu s-au conformat si au dat internet la populatie, ca sa nu mai vorbim de celebrul deja wifi gratuit de la mcdonald. oamenii aia vor sa spuna ce se intampla si daca prin telefon n-au putut au mai avut ceva internet la dispozitie. si unde sa scrie daca nu pe twitter… pe mail? pe mail ar trimite doar agendei lor si poate multi n-au mail disponibil pe wap… cel mai rapid si simplu canal de comunicare a ceea ce se intampla a fost twitterul. sa fim seriosi nu e vorba ca revolutia are loc pe twitter sau a fost instigata pe twitter. twiterul a fost un mediu de comunicare atunci cand telefonia a picat!

  2. did that, been there :D)

    ceva de genul, nu e prima data cand se intampla asa ceva pe internet, insa e prima data la nivelul asta de interactivitate.

    S-au mai intamplat evenimente din astea si in trecut, amintindu-ne aici de evenimentele de la universitate din 2007. http://sp2.ro/61eaeb

    Se vor intampla si in continuare, aici gandindu-ne probabil la alegerile prezidentiale.
    Trebuie sa ne mobilizam intr-un anume fel si sa invatam oamenii sa foloseasca limba aia :p

  3. Pingback: Serban Razvan
  4. Eu cand zic ca internetul are puteri nelimitate, nu m-a crezut nimeni. A fost cea mai rapida forma de propagare a evenimentelor din RM. Nu telefoane, nu sms, nu ziare si televiziuni. Internetul cu toate formele sale. Twitter-ul la inaltime…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *